Etusivu PageMina PageKurssit PageOhjeita PageLinkkeja PagePaperilla-lehti

maanantai 24. helmikuuta 2014

Art Journaling sivuja

Mä en ole täällä blogissa esitellyt juurikaan tekemääni Art Journalia. Siihen on monta syytä, yksi on se, että on oikeastaan aika tärkeää pitää jotakin aivan itsellään. Se vie pois suorittamista ja antaa erilailla vapautta toteuttaa itseään. Ei haittaa vaikka joku epäonnistuu, koska sitä ei ole tarkoituskaan esitellä toisille.

Toinen syy lienee se, että ajattelin pitkään etten tee "oikeaa" art journalingia. Minulla on päässäni tietty stereotypia art journalingille ja omani poikkeaa tästä kuvasta valtavasti. 

Olen opinnäytetyöni puitteissa kuitenkin halunnut ravistella itseäni suhteessa siihen mikä on oikein tai väärin kun kyseessä on oma visuaalinen päiväkirja, jonka tarkoituksena on purkaa omaa luomisen halua. Art journaling on nimensä mukaisesti päiväkirja. Jotakin sellaista, mitä tehdään säännöllisesti itseä varten. Päiväkirjaa ei tehdä arvosteltavaksi, eikä sen sisältöä ole edes mahdollista arvostella hieno - huono akselilla. Hyvä päiväkirja on tärkeä tekijälle itselleen. Ja se on mielestäni sen ainoa tärkeä funktio.

Monissa Art journalingeissa (mikä sanahirviö!) on käytetty englannin kielisiä fraaseja kuten "It always seems impossible until it's done." Ne on musta mainioita ja olen keräillyt kokonaisen Pinterest taulun verran erilaisia itseäni miellyttäviä sanontoja, jotka piristävät, lohduttavat tai luovat uskoa.

Jos kiinnostuit, kurkkaa tänne!

Jostain syystä Art Journaling ei minulla kuitenkaan ole se paikka, johon tälläiset fraasit asettuisivat luontevasti. Minulla on sivuja, joissa on teksiä, mutta enemmän sivuja minulla on, joissa ei ole mitään. On saattanut olla, mutta monet tekstit olen maalannut piiloon.

Kirjani sivut ovat aina kesken, toisaalta joku voi valmistuakkin. Joku voi tulla nyt valmiiksi, mutta jossain toisessa tilanteessa se voi vaatia vielä muokkausta tullakseen oikeanlaiseksi. Ahdistukseen voi löytyä helpotusta tai unelmiin säröjä. Art Journaling hengittää siinä missä elämä ympärillä.


Art journal on paikka kokeilla erilaisia tekniikoita kaikessa rauhassa. Yllä olevaan sivuun olen kokeillut sekä kuvansiirtoa, että gelliplatea. 
Art Journalingissa minua on inspiroinut todella paljon ystäväni Nathalie. Hänen mutkaton suhtautumisensa taiteeseen, maalaamiseen ja yli päätään luovaan tekemiseen on äärimmäisen innostavaa! Hänen työnsä näyttävät toisaalta hieman viimeistelemättömiltä, mutta ovat täynnä erilaisia pintoja, tekstuureita ja eloa. Töissä näkyy hänen persoonansa.
Hänen esimerkkinsä on rohkaissut minua astumaan ulos siltä kapealta alueelta, jonka olin omassa päässäni käsittänyt Art journalingiksi. Ymmärtämään, että jokaisen täytyy löytää oma tapaansa ilmaista itseään, eikä vääriä tapoja ole olemassakaan!
Photobucket

3 kommenttia:

  1. Kiitos tästä valaisusta, mä olen tehnyt muutaman sivun, ja ihan hyvältä tuntuu tietää, että on ihan hyvä tehdä kokeiluja ja haastaa itseään uusiin juttuihin siellä. Mulle ainakin tästäkin tekstistä oli iloa ja hyötyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi hienoa, että olet lähtenyt kokeilemaan ja luomaan jotakin itsellesi tärkeää. Voi olla, että kun pääset alkuun, et enää muuta teekkään ;)

      Poista
  2. Tosi hyvin kirjoitettu Art journalista - pitäisi saada kunnon suomenkielinen nimi tuolle... taidepäiväkirjakaan ei oikein istu... Mutta siis Art journalin voi mielestäni tehdä haluamallaan tavalla joko vain itselle tai osin tai kokonaan julkiseksi. Aloitin julkisen Art journalini 2012 ja sain sen juuri valmiiksi. Se on tapani kertoa itsestäni koska sanat ovat välillä sairauteni takia täysin poissa, mutta ajatuksissa on kuvia. Kun olen oikein kipeä, on tärkeää että olen olemassa kuvien kautta, että kukaan ei unohtaisi minua kipuun ja hiljaisuuteen. (No kuulostipas turhan dramaattiselta...)
    Olen niin iloinen että meillä on kaikki nää paperiharrastusjutut ja älyttömän taitavia tekijöitä, jotka ovat inspiraationa!! 8)

    VastaaPoista

Kiva kun kävit, vielä kivempaa jos kommentoit!

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.